Lehdistötiedote 14.3 koskien koronavirusta

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

Toivakan kunnan johtoryhmä seuraa koronatilannetta aktiivisesti ja on tiedottanut tilanteen kehittymisestä sekä kuntalaisia että henkilöstöä pitkin kuluneita viikkoja. Johtoryhmä on varautunut kokoontumaan tarvittaessa myös kuluvan viikonlopun aikana, kuitenkin viimeistään maanantaina 16.3 klo 08.00. Seuraamme valtakunnallisia ohjeistuksia sekä sairaanhoitopiirin ja Seututerveyskeskuksen tiedottamista, ja teemme yhteistyötä em. tahojen kanssa.

Koulut ja päivähoidon yksiköt toimivat toistaiseksi normaalisti, samoin aamu- ja iltapäivätoiminta. Elämme edelleen normaalilainsäädännön aikaa ja oppivelvollisuuslaki on voimassa. Johtoryhmä seuraa tilannetta ja noudattaa terveydenhuoltoviranomaisten ohjeita ja valtioneuvoston linjauksia. Olemme varautuneet tilanteeseen, jossa koulut ja päivähoidon yksiköt jouduttaisiin sulkemaan ja opetusta tarjoamaan esimerkiksi etäopetuksen muodossa. Oppilaat ja opettajat ovat varautuneet tilanteen muutoksiin muun muassa siten, että kaikkia on suositeltu ottamaan kirjat ja välineet mukaan kotiin kuluvan viikonlopun ajaksi.

Vierailut hoivakoti Soivakassa on keskeytetty toistaiseksi. Hoivakoti Soivakan kuntosali on suljettu toistaiseksi. Kunnan ja seurakunnan järjestämä senioriväestölle suunnattu Viriketupa on tauolla toistaiseksi. Ikäihmisten ohjatut kuntosalivuorot ja vesijumpat ovat tauolla toistaiseksi. Nuorisotila on suljettu toistaiseksi.

Sivistyslautakunnan kokous 17.3 pidetään sähköisenä. Seuraavien viikkojen kokoukset arvioimme tilanteen etenemisen mukaan, pyrkien kuitenkin sähköiseen kokoustamiseen, jonka Toivakan kunnan hallintosääntö mahdollistaa. Tiedotamme kokouksien järjestämisistä kokouskutsujen yhteydessä.

Kirjasto on toistaiseksi auki normaaliin tapaan, samoin kunnan kuntosali ja Toivakkatalo. Tilannetta arvioidaan uudelleen jälleen maanantaina 16.3. Ruoka- ja siivouspalvelut sekä kiinteistöpalvelut toimivat toistaiseksi normaaliin tapaan. Ruokatilauksissa on huomioitu varautuminen.

Toivakkatalon asiakkaita kannustetaan puhelinasiointiin.

Toivakan kunnassa nojataan sosiaali- ja terveysministeriön antamaan suositukseen siitä, että kaikkien ulkomailta palaavien kehotetaan jäävän pois töistä, koulusta ja päivähoidosta 14 vrk:n ajaksi. Tämä koskee myös kunnan henkilöstöä. Henkilöstöä on ohjeistettu välttämään töihin tuloa flunssaisena ja lisäksi henkilöstön sairauspoissaolojen omailmoitusaikaa (sairauspoissaoloon riittää ilmoitus esimiehelle) on poikkeuksellisesti korotettu kolmesta päivästä viiteen päivään. Käytäntö on voimassa toukokuun 2020 loppuun.

Ennaltaehkäisyn vuoksi Toivakan kunta suosittelee etätyötä, mikäli läsnäolo ei työn hoidon kannalta ole välttämätöntä. Kotimaassa toteutettavia työmatkojen välttämistä suositellaan ja mahdolliset ulkomaille suuntautuvat työmatkat on peruutettu.

Kannustamme sekä henkilöstöä että kuntalaisia hyvään käsihygieniaan.

Päivitämme tietoa aktiivisesti muun muassa verkkosivuillemme sekä Facebook-sivullemme.

Toivakan kunnan oma terveysasema: 014 336 6710

Päivystysnumero: 116 117