Siirry sisältöön

Linkki kysyi palveluista, asukkaat vastasivat

Jyväskylän seudun joukkoliikenne LINKKI

Tiedote  5.6.2025

 

Linkki kysyi palveluista, asukkaat vastasivat 

Linkki-joukkoliikenne toteutti keväällä 2025 joukkoliikenneaiheisen kyselyn toimialueen kuntien asukkaille. Kyselyllä selvitettiin millaisena asukkaat näkevät joukkoliikennepalvelujen tämänhetkisen toimivuuden alueella kesällä 2024 toteutetun linjastouudistuksen ja aluelaajennuksen jälkeen.

Kysely on yksi työkaluista, joilla Linkin palveluita pyritään kehittämään. Joukkoliikenteen halutaan toimivan vaihtoehtona yhä useamman asukkaan arkiliikkumisessa. Joukkoliikennematkustuksen suosiota pyritään lisäämään niin, että matkamäärät saavuttavat vuoteen 2030 mennessä 15 miljoonan vuosittaisen matkan rajapyykin. 

Kyselyn toteutus

Asukaskysely toteutettiin verkkokyselynä 5.–31.3.2025. Kuntiin oli järjestetty myös perinteinen paperilomakkeen täyttömahdollisuus. Vastauksia kertyi 1655, niistä jyväskyläläisiltä 989, laukaalaisilta 184, muuramelaisilta 84, äänekoskelaisilta 245, hankasalmelaisilta 76, toivakkalaisilta 39 ja petäjävetisiltä 38.

Vastaajista 66 prosenttia ilmoitti iäkseen 25–64 vuotta, 15 prosenttia 65 vuotta tai yli, ja 10 prosenttia 17–24 vuotta. Alle 17-vuotiaita vastaajia oli noin 9 prosenttia. Vastaajista 48 % oli työssäkäyviä, 18 % eläkeläisiä, 13 % opiskelijoita, 10 % työttömiä ja 8 % koululaisia.

Talouden autojen määräksi vastaajat ilmoittivat yhden (40 %), ei yhtään (36 %) tai vähintään kaksi (25 %). Vastaajista valtaosa eli 85 prosenttia kertoi matkustaneensa joukkoliikenteellä viimeksi kuluneen vuoden aikana.

 

”Miksi omistaisin auton?”

Kyselyyn vastanneista 36 prosenttia ilmoitti käyttävänsä joukkoliikennettä lähes päivittäin, 30 prosenttia muutaman kerran viikossa, 32 prosenttia satunnaisesti ja 3 prosenttia ei juuri ollenkaan. Noin 3 prosenttia vastaajista ilmoitti joskus harkitsevansa Linkin käyttöä. Noin 0,1 prosenttia ei käyttäisi joukkoliikennettä lainkaan, vaikka siihen olisi hyväkin mahdollisuus.

Pääasiallinen syy joukkoliikenteen käyttöön oli työ- tai koulumatkakulkeminen (45 % vastaajista). Vapaa-ajan matkoja ilmoitti Linkillä tekevänsä noin 26 prosenttia, asiointimatkoja 24 prosenttia vastaajista.

 

”Yllättävän toimiva”

Joukkoliikenteen käyttöön kannustaviksi tekijöiksi mainittiin asuinpaikan tai määränpään lähellä kulkevat reitit (19 %) sekä se, että ei omista ajokorttia tai omaa autoa (18 %). Joukkoliikenteen käyttöä puolsi myös edullisuus oman auton käyttöön verrattuna (11 %), vaivattomuus (10 %), ympäristöystävällisyys (9 %), kulkutavan toimivuus (9 %), aikataulujen sopivuus omiin tarpeisiin (8 %). Lisäksi joukkoliikenne nähtiin mukavana tapana matkustaa (5 %) ja plussaa oli myös se, että matka-aikaa on mahdollisuus hyödyntää muuhun, esimerkiksi lukemiseen (5 %).

Vastaajista 67 prosentilla joukkoliikenteen pysäkki sijaitsi alle 0,5 kilometrin etäisyydellä, 21 prosentilla matkaa pysäkille oli 0,5–1 kilometriä ja 8 prosentilla 1–3 kilometriä.

  

”Kattavat palvelut Jyväskylän kokoiseen kaupunkiin”

Lippuhintoja 56 prosenttia vastaajista piti kohtuullisina ja 18 prosenttia halpoina verrattuna oman auton käyttöön. Liian kalliina lippuja piti 22 prosenttia vastanneista.

 

”Reaaliaikainen reittiopas on mahtava”

Sähköisistä palveluista suosituin oli Linkin reittiopas https://reittiopas.jyvaskyla.fi, jota 71 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttäneensä. Verkkosivustoa https://linkki.jyvaskyla.fi oli käyttänyt 52 prosenttia vastanneista, Waltti-fi-verkkokaupuan palvelua 44 prosenttia, Linkki-lippusovellusta 31 prosenttia ja Waltti Mobiili-sovellusta 26 prosenttia vastaajista. Noin 6 prosenttia vastanneista ilmoitti, että ei käytä mitään Linkin sähköisiä palveluja.

Paperisen aikatauluvihkon säilyttäminen sai kyselyssä ääniä puolesta ja vastaan: asteikolla 1-10, jossa 0 = ei tarpeellinen, 10 = erittäin tarpeellinen, keskiarvoksi tuli 4,9. Eniten säilyttämisen kannalta olivat 65 vuotta täyttäneet vastaajat, vähiten alle 24-vuotiaat.

”Linkit eivät sovi mulle”

Niistä kyselyyn vastanneista, jotka eivät joukkoliikennettä käytä, noin puolelle ei ollut tarjolla sopivia linjoja, vuoroja, reittejä tai vaihtoyhteyksiä ei ole tarjolla. Vastaajista 43 prosenttia ilmoitti käyttävänsä omaa autoa. Vastaajista 42 prosentin mielestä joukkoliikenne ei kulje silloin, kun sitä tarvitsisi. Joukkoliikenteellä ei pääse tahtomaansa paikkaan vastaajista 22 prosentin mielestä. Reitit ja aikataulut näki liian monimutkaisiksi selvittää 11 prosenttia vastaajista ja 10 prosentille matka pysäkille on liian pitkä. Joukkoliikennettä piti liian hitaana matkustustapana 11 prosenttia vastanneista, ja noin 5 prosenttia ilmoitti esteeksi joukkoliikenteen käytölleen sen, että ei tiedä miten linja-autossa kuuluu toimia.

 

”Aina voisi toki kehittää lisää”

Keskimääräiseksi arvosanaksi Linkin palveluista vastaajat antoivat 7,9 asteikolla 0–10 (10=erittäin hyvä). Kyselyn avoimeen kenttään kirjattiin kehittämiskohteita, risuja ja ruusuja.

Kehittämistä toivottiin esimerkiksi joidenkin asuinalueiden joukkoliikenneyhteyksiin sekä iltoihin ja viikonloppuihin.  Tiiviimmin liikennöidyillä taajama-alueilla joukkoliikenne koettiin enimmäkseen toimivaksi, mutta etäämpänä tai harvempaan asutuilla seuduilla haastavaksi. Myös suoria yhteyksiä toivottaisiin vaihdollisten sijaan.

 

”Kylillä kulkee hyvin, maalla sais kulukia enämpiki”

Risuja vastaajat antoivat muun muassa lippuhintojen korotuksista, harvempaan asuttujen alueiden palvelutarjonnasta, myöhässä ajetuista vuoroista, poikittaisliikenteen puuttumisesta ja ruuhka-aikojen täysistä autoista. Aluelaajennus ei ole lisännyt uusien kuntien palveluita kaikkien asukkaiden toivomalla tavalla: vuorovälit ja reitit ovat toistaiseksi säilyneet kunnissa pitkälti aiemman kaltaisina, vaikka lippujen hinnat ovat pääosin selkeästi halventuneet.

”Perushyvä paikallisliikenne”

Kiitoksia Linkki sai avoimissa vastauksissa runsaasti muun muassa reittioppaan reaaliaikaisen kulun seurantamahdollisuudesta. Lisäksi kiiteltiin palvelun toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä, ystävällisiä kuljettajia ja uutta kalustoa. Useampi vastaaja mainitsi palvelujen parantuneen kesän 2024 uudistusten jälkeen.

Ilahduttava huomio oli, että joukkoliikenteen puolestapuhujiksi osoittautui noin puolet kyselyyn vastanneista. Ilmoituksensa mukaan 55 prosenttia vastanneista voisi suositella Linkki-joukkoliikenteen palveluja ystävälleen.

  

”Asiakkaiden tapa kiittää matkasta kyydistä poistuessaan kertoo kaiken! Ihana tapa.”

(Otsikoiden kursivoidut lainaukset ovat poimintoja kyselyn avoimiin kohtiin kirjatuista asiakkaiden kommenteista)

 

Lisätiedot: palvelupäällikkö Kari Ström, p. 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi

Takaisin ajankohtaisiin