Siirry sisältöön

Muutos julkisen hallinnon asiointipalveluihin tunnistautumisessa 12.5. alkaen (Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus)

Tunnistautuminen julkisen hallinnon asiointipalveluihin Suomi.fi-tunnistuksen avulla muuttuu 12.5.2025. Silloin tunnistuksen yhteyteen lisätään ehdotus, joka kannustaa käyttäjää ottamaan Suomi.fi-viestien avulla vastaanotettavat sähköiset viranomaisviestit käyttöön. 

Mikä muuttuu ja keitä muutos koskee: 

Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan, kun olet tunnistautumassa jonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela). Ehdotus näytetään kaikille täysi-ikäisille, joilla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä.

Muutos tulee voimaan 12.5.2025. Muutos tulee käyttöön kaikissa julkisen hallinnon asiointipalveluissa.

Suomi.fi-viestit on julkisen hallinnon tietoturvallinen viestinvälityspalvelu, jonka kautta viranomaiset voivat lähettää sinulle viestejä sähköisesti. Viranomaisia ovat esim. kunnat, hyvinvointialueet ja valtion virastot.

Voit saada sähköisenä palveluun mm. päätöksiä, laskuja ja ajanvaraustietoja. Kyse on usein arkaluonteisista, henkilö- tai terveystietoja sisältäväistä asioista, joita ei tietoturvasyistä saa lähettää sähköpostitse.

Miten Suomi.fi-viestit toimii: 

Pääset lukemaan viestejä vahvasti tunnistautuneena Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai Suomi.fi-verkkopalvelussa https://suomi.fi.

Vahva tunnistautuminen tarkoittaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla varmenteella.

Suomi.fi-viestit korvaa paperipostin. Sama asia ei saavu myöhemmin paperipostina.

Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, saat sinne automaattisesti useiden eri viranomaisten lähettämän postin. Et siis tee valintaa erikseen jokaisen viranomaisen kohdalla. Kaikki viranomaiset eivät vielä lähetä postia Suomi.fi-viesteihin, mutta määrä kasvaa jatkuvasti.

Miksi muutos tehdään: 

Kannustetaan mahdollisimman monia vastaanottamaan viranomaispostin ensisijaisesti sähköisesti. Muutos helpottaa arkea: viranomaispostit ovat nopeasti saatavillasi, ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat aina ja kaikkialla käytettävissäsi.

Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?

Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Vuoden 2026 alusta alkaen digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti Suomi.fi-viesteihin. Tällöin jokaiselle viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin vahvasti tunnistautuvalle luodaan tunnistautumisen yhteydessä sähköinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin, jos henkilöllä ei ole palvelu jo valmiiksi käytössä.

Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi lopettaa omalla ilmoituksella, jonka jälkeen viranomaisviestit lähetetään hänelle jälleen paperipostitse. Jos paperipostin valinnut henkilö jatkaa viranomaisten sähköisten asiointipalvelujen käyttöä, luodaan hänelle määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.

Siirtyminen sähköiseen viranomaisviestintään säästää yhteiskunnan varoja vuosittain kymmeniä miljoonia euroja vuodesta 2026 eteenpäin. Kansalaisille se tarjoaa mahdollisuuden vastaanottaa viranomaisilta saapuvan postin nopeasti ja helposti oikeaan paikkaan: viranomaispostit löytyvät helposti yhdestä paikasta ja ovat aina saatavilla.

Lisätietoja:

Digi- ja väestötietovirasto:

Ohjevideo: Näin otat käyttöön Suomi.fi-viestit tunnistautumisen yhteydessä (linkki)

Havainnollistava kuva, miten tunnistautuminen muuttuu (linkki)

Suomi.fi: Mikä on Suomi.fi-viestit? (linkki)

Takaisin ajankohtaisiin