RSS-linkki
Kokousasiat:https://www.toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://www.toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 07.12.2022/Pykälä 62
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Toivakan kunnan ympäristönsuojelun valvontaohjelma 2023
Ympltk 07.12.2022 § 62
389/11.00.02/2022
Valmistelija rakennustarkastaja-ympäristösihteeri Jari Vuopio, p. 040 660 5388 ja toimistosihteeri Minna Siltala, p. 040 683 4600
Yleistä valvontasuunnitelmasta ja valvontaohjelmasta
Valvontasuunnitelma vuosille 2021 - 2023 on hyväksytty ympäristölautakunnan kokouksessa 10.2.2021 §9. Jätelain mukainen valvontasuunnitelma on arvioitava uudelleen vähintään joka kolmas vuosi (JL 124 §). Valvontakohteiden riskinarvioinnissa käytetään hyödyksi ympäristölautakunnan 6.11.2019 § 73 hyväksymää pisteytystä, jolla määritetään kyseisen kohteen valvontaluokka. Pohjavesi- tai muilla herkillä alueilla valvonnat suoritetaan tarvittaessa vuosittain, vaikka valvontaluokka osoittaisi harvemman tarkastustiheyden.
Valvonnan maksullisuus
Suunnitelmakauden valvontaohjelmaan sisältyvistä valvontatarkastuksista ja muista ohjelman mukaisista valvontatoimenpiteistä voidaan ympäristönsuojelulain 205 §:n ja jätelain 124 §:n perusteella periä maksu.
Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaiset valvontamaksut on päätetty ympäristölautakunnan 10.11.2021 § 74 hyväksymässä Toivakan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksassa. Vuoden 2022 valvontakäynnit on laskutettu 1.1.2022 voimaan tulleen ympäristölautakunnan 10.11.2021 (§ 74) hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisesti.
Maa-aineslupakohteiden valvontamaksut on päätetty ympäristölautakunnan 10.11.2021 (§ 73) hyväksymässä Toivakan kunnan maa-aineslupa- ja valvontaviranomaisen maksuissa ja laskutettu 1.1.2022 alkaen voimaan tulleen ympäristölautakunnan hyväksymän taksan mukaisesti.
Vuoden 2022 valvontaohjelman toteutuminen
Vuoden 2022 valvontaohjelmaan sisältyi suunnitelmallisia tarkastuksia lupavelvollisiin ja rekisteröityihin kohteisiin seuraavasti ja niiden toteuma oli seuraava
1. Ympäristönsuojelulain mukaiset kohteet
Toimiala | Suunnitellut tarkastukset (kpl) | Tehdyt tarkastukset (kpl) | Toteuma (%) |
Polttoaineen jakeluasema pohjavesialueella | 0 | 0 |
|
Betoniasemat (pv) | 1 | 1 | 100 % |
Kiven murskaamot | 3 | 3 | 100 % |
Muu toiminta - ulkona sijaitsevat ampumaradat |
0 |
0 |
|
Metsäteollisuus (1 pv) | 1 | 1 | 100 % |
Eläinsuojat | 0 | 0 |
|
|
|
|
|
Ympäristönsuojelulain mukaisista suunnitelmallisista tarkastuksista toteutui suurin osa, koronan tuomista haasteista huolimatta. Tarkastukset pyrittiin suorittamaan suunnitelmallisesti eli esimerkiksi eläinsuojien tarkastukset ajoittuivat samaan ajankohtaan, jolloin pystyi tämän alan asioihin paneutumaan pelkästään. Kivenmurskaamojen tarkastukset suoritettiin puolestaan samanaikaisesti kuin maa-ainesoton valvontakäynnit.
Suunnitelmallisten tarkastusten lisäksi ympäristölupavelvollisiin ja rekisteröityihin kohteisiin tehtiin lisäksi myös muita tarkastuksia (ELY-keskuksen tarkastuksille osallistuminen, vireillä ja voimassa olevien lupa- ja valvonta-asioiden vuoksi tehdyt tarkastukset, muut ajankohtaiset tarkastukset).
Ympäristölupien valvontamaksut suoritettiin Toivakan ympäristölautakunnan hyväksymän taksan mukaisesti.
2. Maa-aineslupakohteiden valvonta
Valvottavia ottoalueita oli vuoden 2022 alussa 14 kappaletta. Kaikki kohteet, joissa luvanmukainen toiminta oli käynnistynyt, tarkistettiin. Lisäksi kohteita viisi (5), joissa lupa on päättynyt ja näistä neljässä (4) maisemointi kesken ja valvontakäynnit suoritettu myös näissä.
Maa-ainesoton tarkastuksista laskutettiin Toivakan kunnan ympäristölautakunnan 10.11.2021 (§ 73) hyväksymän Toivakan kunnan maa-aineslupa- ja valvontaviranomaisen taksan mukaisesti.
3. Jätelain mukainen valvonta
Yhteistyö Jyväskylän seudun jätelautakunnan kanssa jatkunut, sisältäen kompostointitarkastuksia muutamalla kiinteistöllä ja rakennusten käyttötarkoitusten tarkistuksilla.
Roskaamisasioita oli viranhaltijakäsittelyssä vuoden 2022 aikana joitakin, joista myös lautakunnan käsittelyssä kaksi.
Jätelain 100 §:n mukaisesti jätehuoltorekisterissä Toivakan kunnan alueelta on jätteiden hyötykeräyspisteitä kaikkiaan seitsemän (7) kpl, Tarkastukset suoritettu vuoden 2022 aikana kaikkien hyötykeräyspisteiden osalta. Keräyspisteiden osalta ei tullut yleisöilmoituksiakaan, joiden perusteella olisi ollut syytä muihin tarkastuksiin.
Ympäristönsuojelun valvontaohjelma vuodelle 2023
1. Ympäristönsuojelulain mukaiset kohteet
Vuoden 2023 alussa ympäristölupavelvollisten ja rekisteröityjen toimintojen lukumäärä toimialoittain, niiden toimialakohtainen tarkastusväli sekä vuodelle 2023 suunnitellut tarkastukset ovat seuraavat:
Toimiala
| Tarkastusväli (vuotta) (*) | Kohteiden lukumäärä (kpl) | Suunniteltujen tarkastusten määrä vuonna 2023 (kpl) |
Ympäristöluvanvaraiset |
|
|
|
Polttoaineen jakeluasema pohjavesialueella | 1 | 1 | 1 |
Betoniasemat (pv) | 1 | 1 | 1 |
Kiven murskaamot | 1 | 2 - 3 | 2 - 3 |
Jätteiden ammattimainen tai laitosmainen käsittely (hakemus käs.) |
1 |
1 |
1 |
Eläinsuojat | 1 - 3 | 3 | 0 - 3 |
Muu toiminta - ulkona sijaitsevat ampumaradat |
1 - 3 |
1 |
0 - 1 |
|
|
|
|
Ilmoituksenvaraiset |
|
|
|
Metsäteollisuus (1 pv) | 1 - 5 | 2 | 2 |
Eläinsuojat | 1 - 3 | 3 | 0 - 3 |
|
|
|
|
Rekisteröitävät toiminnot |
|
|
|
Energiantuotantolaitos | 1 - 3 | 1 | 1 |
|
|
|
|
Jätehuoltorekisteriin rekisteröidyt |
|
|
|
Jätteiden hyötykeräyspisteet | 1 - 3 | 7 | 0 |
(*) = laitoskohtaisesti tarkastusväli voi olla lyhyempi esim. pohjavesialueilla
2. Maa-aineslupakohteiden valvonta
Valtioneuvoston asetuksen maa-ainesten ottamisesta 7 §:n mukaan valvontaviranomaisen on suoritettava tarkastus riittävän usein toiminnan seuraamiseksi, ottaen huomioon luvan saajan järjestämä omavalvonta ja asiantuntemus sekä ottamistoiminnan laatu laajuus. Asetuksen mukaisesti kaikilla lupa-alueilla tehdään alkutarkastus ennen maa-ainesten ottamiseen ryhtymistä ja lopputarkastus, kun ottaminen on päättynyt tai luvan voimassaoloaika on kulunut umpeen.
Valvottavia ottoalueita on vuoden 2023 alussa 12 kpl. Maa-ainesten ottokohteista tarkastetaan kaikki kohteet niiden suhteellisen pienen määrän vuoksi. Päättyneitä kohteia on viisi (5), joista neljässä (4), joissa maisemointitoimet on kesken. Valvontaa suoritetaan, kunnes lopputarkastus suoritettu hyväksytysti.
3. Jätelain mukainen valvonta
Jätelain 124 §:n mukaan toiminnat ja laitokset, joissa muodostuu vaarallisia jätteitä sekä keräystä harjoittavat sekä jätteen välittäjänä toimivat tulee tarkastaa määrävälein asianmukaisesti. Määräaikaistarkastusten piiriin kuuluvia vaarallisen jätteen keräyspisteitä ei ole ja muita keräyspisteitä on seitsemän kappaletta. Nämä kohteet tarkistetaan tarvittaessa vuoden 2023 aikana.
Viranomaisten valvontatieto perustuu erityisesti toiminnanharjoittajien ilmoituksiin ja määräaikaisraportointeihin sekä yleisöilmoituksiin.
Kompostointitarkastuksia tullaan tarvittaessa tekemään vuonna 2023 Jyväskylän seudun jätelautakunnan kanssa yhteistyössä. Yhteistyö jätelautakunnan kanssa on muutoinkin säännöllistä.
Roskaamisasioiden käsittely jatkuu vuonna 2023.
Esittelijä Rakennustarkastaja-ympäristösihteeri Jari Vuopio
Päätösehdotus Ympäristölautakunta päättää merkitä tiedokseen ympäristönsuojelun valvontaohjelman toteutumisen vuodelta 2022 ja suunnitelman vuodelle 2023.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |